آموزش هاي مختلف و متنوع

آموزش هاي مختلف و متنوع

آموزش هاي مختلف و متنوعTel:88-0000-0000

تاثير غذا روي مغز

افزايش عملكرد مغز با خوردن اين 20 مواد غذايي

شما با رعايت يك رژيم متوازن و مرتب غني از اسيد‌هاي آمينه ضروري، روغنهاي امگا، مواد معدني و ويتامين‌ها مي توانيد افزايش عملكرد مغز خود را تضمين كنيد:

ماهي:

ماهي سرشار از روغن‌هاي ضروري، از قبيل امگا 3 مي‌باشد. ماهي‌هاي دريايي غني‌ترين منبع اسيد‌هاي چرب مي‌باشند. اين ماهي ها شامل ماهي آزاد، هاليبوت، ماكرل و ساردين مي‌باشند.

 

 

آجيل ها و دانه ها:

آجيل و دانه ها يكي از منابع اصلي امگا3 و 6 هستند. حاوي پروتئين و اسيد‌هاي چرب و آرژينين آمينه مي‌باشند كه غده هيپوفيز را تحريك مي‌كنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. خوردن روزانه مقدار كمي اجيل و دانه هاي مختلف براي سلامت مغز و بدن توصيه مي شود.

 

سبزيجات خانواده كلم

كلم بروكلي، گل كلم و كلم فندقي سرشار از ماده مغذي با نام كولين مي‌باشند. اين ماده براي حافظه و سلامت مغز ضروري مي‌باشد. كولين پيش در آمد استيل كولين مي‌باشد. استيل كولين در فرايند‌هاي مغزي مشاركت دارد. همان طور كه سن افزايش مي‌يابد، خروجي كولين طبيعي بدن كاهش پيدا مي‌كند. بنابراين مي‌توان با خوردن غذاهاي مملو از كولين، توليد استيل كولين را افزايش داد و قدرت مغز را بهبود بخشيد. منابع ديگر كولين تخم مرغ، دانه سويا، بادام زميني، كلم، لوبياچيتي و لوبيا قرمز مي‌باشند.

 

ميوه زغال اخته:

اين ميوه لذيذ سرشار از آنتي اكسيدان‌هاي قوي است كه راديكال‌هاي آزاد را كه سبب پيري مي‌شوند از بين مي‌برد. همچنين اين ميوه داراي خواصي مي‌باشد كه شروع كاهش مربوط به افزايش سن را به تاخير مي‌اندازد. زغال اخته از مغز شما در برابر مواد شيميايي و مضر محافظت مي كند. زغال اخته با عوامل پير شدن مبارزه مي كند. خانواده زغال اخته حاوي يك ماده شيميايي داراي پايه گياهي به نام فلاونويد هستند كه با سلول هاي عصبي تعامل دارد و تعاملات ميان سلولي را ارتقا ميدهد و سبب توليد مجدد نورون هاي عصبي ميشود.

 

چاي سبز

چاي سبز از فعاليت آنزيمي ‌كه در بيماري آلزايمر دخيل مي‌باشد جلوگيري مي‌كند. همچنين غني از پلي فنل‌ها و آنتي اكسيدان‌هاست كه از پيري زودرس مغز جلوگيري مي‌كند. لذا هر روز دو فنجان چاي سبز بنوشيد. شما به راحتي مي توانيد چاي سبز را به جاي چاي سياه كه به آن عادت كرديد عوض كنيد. در اوايل شايد طعم تند چاي سبز زننده باشد ولي با چند بار نوشيدن به طعم آن عادت خواهيد كرد.

 

اسفناج

اين ماده غذايي سبب افزايش قدرت ذهن شما نيز مي شود. اسفناج حاوي آمينو اسيد تريپتوفان است كه يكي از اجزاي كليدي تشكيل دهنده ماده سروتونين است.

 

گردو

اين ماده غذايي شبيه به مغز، داراي مقادير زيادي DHA و ويتامين E و آنتي اكسيدان است كه سبب تعديل عملكردهاي مغزي و پاكسازي مغز از سلول هايي ميشود كه داراي راديكال هاي آزاد مخرب هستند. گردو و خانواده دانه هاي روغني مشابه با آن همچنين سبب ترشح ماده خاكستري در مغز مي شوند كه مسئول فرآيندهاي مختلفي نظير حافظه، تصميم گيري و احساسات است.

 

روغن به صورت چربي هاي غير اشباع

چربي‌هاي غيراشباع حاوي اسيدهاي چرب ضروري، اسيد لينولنيك گاما هستند. اين اسيدها علاوه بر ديگر فوايد براي بدن، براي عملكرد مغز ضروري مي‌باشند. روغن زيتون، كنجد، كانولا، بادام و روغن ماهي سرشار از اسيدهاي چرب غير اشباع مي‌باشند.

 

جلبك هاي دريايي

جلبك هاي ريز، اقيانوس و درياچه‌هاي تميز و سالم شامل جلبك سبز آبي، اسپيرولينا، كلورلا، سي ويد و كلپ مي‌باشند، كه هضم اين جلبك‌ها آسان مي‌باشد و سرشار از پروتئين، انرژي زياد و صدها مواد معدني هستند. آسياي شرقي و چين نمونه خوبي از استفاده از جلبك هاي دريايي در رژيم غذايي روزمره مي باشد.

 

كلم بروكلي

كلم بروكلي نه تنها به عضله سازي و چربي سوزي كمك مي كند بلكه حاوي مقادير زيادي ويتامين K بوده و براي تقويت حافظه و قدرت پردازش مغز بسيار مفيد است. استفاده از خانواده كلم و به ويژه كلم بروكلي در رژيم غذايي مي تواند قدم بسيار مثبتي براي سلامت جسم و مغز باشد.

 

ميوه آووكادو

آووكادو ها از جمله گياهاني هستند كه در حالت رسيده داراي چربي هاي سالم غيراشباع اند و سبب افزايش جريان خون و رسيدن اكسيژن به مغز ميشود كه به معني تحويل سريعتر مواد غذايي به مغز و افزايش عملكرد مغز است. اين گياهان همچنين سبب حفظ سلامت غشاهاي سلولي مغز و سلول هاي عصبي ويژه با نام آستروسيت ها ميشوند كه از جمله سلول هاي پيشتيبان نورون ها هستند.

 

ميوه گوجه فرنگي

افرادي كه در وعده‌هاي غذايي خود، از گوجه فرنگي و ساير مواد غذايي حاوي آن بيشتر استفاده مي‌كنند با داشتن بالاترين ميزان ليكوپن در خون در مقايسه با افرادي كه خون آنها داراي كمترين مقدار ليكوپن است تا 55 درصد كمتر در معرض ابتلا به سكته مغزي قرار مي‌گيرند.

 

تخم مرغ

تخم مرغ يكي از منابع اصلي غذايي ما بوده و هست و استفاده صحيح از آن مي تواند به كاهض وزن و افزايش قدرت بدن و مغز كمك كند. تخم مرغ غني از تركيباتي با نام كولين است كه براي توليد استيل كولين كه يك نوروترانسميتر مهم براي تعاملات حافظه و سلولي است، ضروري است.

 

سبزيجات و برگ هاي سبز و تيره

گياهاني با برگ هاي سبز و تيره نظير كلم و چغندر سوئيسي داراي ويتامين K هستند كه به بهبود عملكرد شناختي كمك ميكند.

 

شير

نقش شير و لبنيات در سلامت مغز و پيشگيري از كاهش توانايي اين عضو مهم، به ويژه در مورد جمعيت سالمند هر جامعه از اهميت بالايي برخوردار است. اين ماده غذايي ارزشمند از اختلال عملكرد مغز و بروز برخي مشكلات رواني پيشگيري مي نمايد.

 

گياه ***e يا مريم گلي

مطالعات محققان نشان داده است كه مريم گلي نقش بسزايي در تقويت حافظه دارد. تحقيقات بسياري در زمينه پتانسيل مريم گلي به عنوان درمان احتمالي آلزايمر يا زوال عقل در دست انجام است.

 

شكلات تلخ

يكي از بهترين مواد غذايي براي مغز، شكلات تلخ غني و تيره است. اين ماده تقريباً داراي تمامي خواصي است كه مواد غذايي ديگر براي ارتقاي عملكرد مغز دارند؛ اين ماده داراي مقادير بالايي از تريپتوفان و آنتي اكسيدان ها است و سبب بهبود جريان خون در مغز ميشود و تركيبات منحصربفرد كاكائو سبب ارتقاي تفكر، هوشياري و حافظه ميشود.

 

ادويه ها

برخي مواد غذايي، در توليد ياخته هاي عصبي و حفظ انعطاف پذيري مغز موثر است. زعفران، ريحان، دارچين و زردچوبه چهار ادويه و گياهي هستند كه براي براي مغز و اعصاب مفيد مي باشند.

ريحان: خاصيت آنتي اكسيدان و ضدالتهابي دارد. ريشه ريحان حاوي تركيبي مشابه داروهاي آلزايمر است.

 زعفران: با افسردگي مقابله مي كند، قدرت حافظه و يادگيري را افزايش مي دهد.

دارچين: استشمام عطر دارچين، مغز را تقويت مي كند. حتي استفاده از آدامس با طعم دارچين، حافظه، قدرت تمركز، توجه، شناخت را تقويت مي كند. اين ادويه ميزان قند خون را تنظيم مي كند، از عفونت قارچي پيشگيري مي كند، حاوي ماده معدني منگنز است و منبع عالي فيبر غذايي، آهن و كلسيم است.

زردچوبه: كوركومين كه رنگ زرد در اين ادويه ايجاد مي كند آنزيم كليدي است كه علاوه بر خاصيت ضدالتهابي با برخي انواع سرطان و ام اس مقابله مي كند.

 

ميوه سيب

سيب با كمك به سيستم بدني شما و كمك به رفع خستگي و سموم بدن به بهتر كار كردن جسم و ذهن كمك مي كند

 

ميوه بلوبري

اين ميوه به دليل دارا بودن تركيب‌هايي، سلول‌هاي مغزي را در برابر راديكال‌هاي آزاد حفظ مي‌كند. مطالعه انجام شده در سال 2012 نشان مي‌دهد بلوبري مسيري را كه عصب‌ها در مغز با يكديگر ارتباط پيدا مي‌كنند، تغيير مي‌دهد. همچنين از التهاب در مغز كه به عصب‌ها آسيب مي‌زند جلوگيري كرده و تعادل حركتي را تقويت مي‌كند.

 

شما با استفاده از اين مواد غذايي مفيد براي تقويت مغز مي توانيد به هدف خود برسيد

 

منبع: مواد غذايي مفيد براي تقويت مغزوب سايت ايران محتوا

ادامهـ مطلبـ
| ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۹:۵۰ | فري
،
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :

جستجوگر


درباره ما

رمزینه بارکد


آمار

افراد آنلاين : 1
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 0
بازديد كل : 0

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان